Skip to content

Se mig!

6 september, 2010

I regel brukar Google begränsa sina regelrätta kommunikationsengagemang till mindre pressmeddelanden om sina nya små finurligheter. Vad Google är, ja det vet ju de allra flesta vid det här laget. Dock har vi kunnat skönja en viss ökning av uppmärksamhetssökande interjektioner på marknaden. Är Google oroliga över att storleken börjar göra det svårt att kontrollera vart det egna varumärket är på väg?

Den klassiska Google-mentaliteten är som bekant att snabbt snickra ihop ett koncept och sedan omedelbart testa den i stor skala så snart det är någorlunda användarvänligt. Ibland håller det hela vägen, som AdWords och Android till exempel. Andra gånger går det inte lika bra – Wave var ett kul koncept, men föll på att användarna var för få (varför släppte de inte fler invites?). Nu har dock Google börjat göra lite större promos för sina produkter. Ett härligt exempel är projektet som bland annat samexponerar Arcade Fire, Google Chrome och Google Maps: The Wilderness Downtown. Där får man återse bekanta vyer till härliga toner. Döm om min förvåning, tillika lättare obehag, när jag upptäckte mig själv på en aningen för nära bild. Vilken satellit som tog det porträttet kan man fråga sig.

Frågan är vad Google har tänkt uppnå med detta. Det är tydligt att samarbetet med Arcade Fire inte har varit på särdeles lika termer, med tanke på hur den någorlunda bra låten ”We Used to Wait” fungerar som ett stöd till denna fullfjädrade Google Chrome-demo, snarare än tvärtom. Som konstnärligt projekt är det alltså ett fullständigt sellout-vrak där Google tycks ha törstat lite för mycket efter att stå i rampljuset. Vad annat kan man tillägga? Ifall de är sanna FRA-evangelister gissar jag att de är mycket nöjda. I termer av uppmärksamhet har de också lyckats – det dröjde inte länge innan Facebook svämmade över av hänvisningar till The Wilderness Downtown. Det har exponerats och överexponerats så att det redan har hunnit bli något av en gammal klassiker. Kanske försöker Google säga: Du tittar på mig ständigt, men du ser mig så sällan.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: