Skip to content

Tillbaka till framtiden

6 september, 2010

Vem skulle inte vilja ha facit för framtiden i hand inför besvärliga vägval? Marknadsanalytiker måste bli bättre på att använda tillgänglig data rätt. Nästa års vinst ligger inte i fjolårets resultatrapport, utan beror på vad man företar sig från och med nu och framöver. För att kunna göra välgrundade investeringar behövs goda beslutsunderlag; till detta krävs det relevanta mätningar. Fill in the blanks…

För mätbarhet, måste vi ha underlag i form av korrekt utförda undersökningar – kvantitativa och kvalitativa. Det uppenbara sättet just nu torde vara att anlita ett undersökningsföretag som är bra på onlinefokusgrupper och enkätinsamling för att sedan sammanställa datan till användbar och lätthanterlig information. Problemet är bara att de flesta använder denna information för att förklara sådant som redan har hänt: ”Jaha, var det därför ingen förstod vårt reklambudskap?”. Det är dags att, med avstamp i empirin, ta klivet in i framtiden och börja förutse framtida konsumentbeteenden med större säkerhet.

Att förutse handlar inte om någonting mer komplicerat än vanliga förtester. Förtester som låter oss skapa erbjudanden och budskap som har maximal sannolikhet att nå sina kampanjmål. Gott så. Men vilket urval ger bäst resultat? Traditionen påbjuder ju att man rådfrågar någorlunda representativa grupper och sammanställer resultaten i valfritt gråskaligt statistikprogram. Nu är det dags att ställa om sina metoder för att kunna utnyttja möjligheterna i realtidsobservationer av konsumentbeteenden online och mobilt; se vad folk twittrar om, var de hänger på Foursquare och vad de skriver på sin wall. Toppen!

Eller? Till att börja med är det fullkomligt oklart vem som bär ansvaret för att leda omställningen och börja tratta ner denna nya sorts datamängder till hanterbar nivå. Klart är däremot att den som först lyckas bygga en arbetsmodell som förmedlar en heltäckande och lättanvänd översikt för realtidsdata lär skaffa sig ett försprång, medan research som inte skiftar fokus framåt kommer bli överflödig. Det är som vanligt i marknadsföringsdjungeln – endast det senaste är hett nog.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: