Skip to content

Kvalitativa onlineundersökningar och fokusgrupper

11 september, 2010

Det går snabbt och enkelt, men ibland kan man fråga sig ifall det verkligen är så härligt i alla lägen.

Äh, kvalitativ information går ju alls inte att mäta och jämföra, påstår en del. Den naturliga, retoriska motfrågan blir då ifall det är ett självändamål att peta in all världens fenomen och finurligheter i stapeldiagram och tårtbitar. Så är naturligtvis inte fallet. Kvalitativa fokusgrupper och intervjuer är ofta betydligt vassare på att tydliggöra varför respondenterna svarar som de gör, eftersom man kan föra en dialog kring det hela. Med styrning och övervakning av en proffsig moderator, skapas en fin dynamik och öppenhet i diskussionerna där nya insikter gärna uppstår.

Sedan fokusgrupperna började gå online har de kunnat åtnjuta en snabbhet i enkätrekrytering och -svar till följd av att man inte fysiskt behöver vara på samma plats samtidigt och informationen redan från början är digitaliserad, samt en högre kvalitet tack vare att anonymiteten uppmuntrar uppriktighet och minskar dominanta beteenden och grupptryck. Dessutom är det lättare att dela och visa upp multimedial stimuli, som dessutom inte snedvrids av en onaturlig omgivning. Den stora invändningen mot onlineenkäter och -fokusgrupper är att det blir en övervikt av dator- och Internetadepta individer – ett problem som lär minska allteftersom den Internetanvändande befolkningen stadigt ökar sin andel av demografin.

Denna lättillgängliga data stoppas med förtjusande enkelhet in i allsköns analyser. Det är förstås toppen, eftersom det underlättar marknadsundersökarens vardag. Tyvärr innebär tillgängligheten även att det tenderar att bakas in en del felaktigheter, som effekt av att allt fler har möjlighet att manipulera och paketera datan, samtidigt som få vet hur man ska göra. Det fokuseras på rätt saker, men de görs på fel sätt. En vanlig felkälla är att det känns jobbigt att inte använda all den information man så smidigt får fram. Därför tar man gärna till den grovmaskiga silen. Till syvende och sist är det kunderna som har varit duktiga och investerat i reklammätningar som blir stående med materialet, som till stora delar är fullkomligt irrelevant eller missvisande. I förlängningen leder detta fenomen till att en del företag ser på varumärkestracking och reklamanalyser med viss skepsis.

Härmed inte sagt att man ska sluta med onlinemätningar och -fokusgrupper. I grund och botten kvarstår ju problemet med med osäkra reklaminvesteringar. Det är upp till branschen att lämna in sina metoder på service, för de håller sällan måttet när det är dags för besiktning. Inte för att undersökarna är dåliga, utan för att de fokuserar på fel saker och glömmer bort att deras kunder måste kunna förstå och använda resultatet av deras arbete. De gör så att säga fel saker på rätt sätt.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: