Skip to content

Insidan räknas

14 september, 2010

Reklamkampanjer skapas förstås genom en mängd olika processer. Därför är det viktigt att optimera varje delmoment i utvecklingskedjan, för som man säger: det blir inte starkare än dess svagaste länk.

På Straylight arbetar vi med kampanjeffektivitet genom att dela in arbetet i tre moduler: konceptfasen, reklamfasen och däremellan den interna processen. Den handlar om förankring av reklamkonceptet, samt förståelse av och engagemang för dess budskap. Det kan kännas självklart, men inte sällan förbises detta när stora kampanjer rullas ut på bred front. Det glöms på något vis bort, att reklam inte endast är ett verktyg för att kommunicera utåt. Reklam ger även en ofta underskattad inre kraft åt företaget.

Uppmärksamheten är ofta hög när det gäller det egna företagets reklam. Det är mänskligt att involvera sig i och vilja ha en överblick över sin omgivning – i detta fall arbetsplatsen. Därför är det viktigt att ge de anställda åtminstone en grundläggande insikt i övergripande mål och strategier. Exponeringen för den egna reklamen kan bidra till att hitta djup och nya vinklingar till sina erbjudanden. Med andra ord expanderar referensramarna för ens egen roll och bidrag och man blir en bättre och stoltare företrädare. Bra reklam är även en tydlig manifestation av företagets filosofi, kring vilken företagets olika delar samlas och sammanbinds. Man talar sig gärna varm för en lyckad kampanj även utanför jobbet.

Intern testkörning av kampanjen innan den lanseras externt är en god idé, eftersom säljkåren måste ha tagit till sig de nya budskapen innan de kan förväntas stå för dem inför sina kunder. Det är även försäljningsledet som har den mest detaljerade inblicken i hur de egna produkterna och varumärket uppfattas, vilket gör deras feedback ovärderlig!

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: