Skip to content

Cash in the attic

16 september, 2010

Varje företag sitter på stora belopp som skulle kunna frigöras från de olika budgetarna – däribland inom marknadsföring. När jag slog upp förstasidan i Dagens Media den 15 september, spred sig ett leende över mitt ansikte. Där stod Anders Knutsson från reklambyrån Abby Norm och tog upp ett högaktuellt ämne.

Han pekar på vikten av att kommunicera vikten av att göra vettiga mätningar och reklamanalyser, samt att vårda sitt varumärke på lång sikt. Mycket riktigt har reklambranschen ett allvarligt problem, som lurar under ytan i väntan på att bubblan ska spricka. Som jag har skrivit tidigare i bloggen, står statistikerna och kreatörerna i skarp kontrast till varandra. Alltför sällan finns där ett affärsfokus när man slår ihop deras arbete. Som Anders Knutsson skriver: ”Vem kan handla julklappar för reklamerinran?”. Det är dags att fler börjar visa effekten i kronor – den valuta som är som mest relevant hos dem som har resultatansvar för reklamköp. Det känns förstås både betryggande och uppmuntrande att Straylight befinner sig i framkant och på väg i rätt riktning i fråga om detta. Ännu trevligare är det att ett sådant här inlägg i debatten kan blåsa nytt liv i intresset för nyttan med reklam.

Det är symptomatiskt att denna sorts brandtal kommer från en reklambyrå. En vanlig missuppfattning är att analys- och insiktsbyråer som vi, konkurrerar med media-, reklam- och pr-byråerna. I realiteten brukar just dessa aktörer i produktionskedjan vara särskilt positiva till vårt understöd, eftersom gedigna beslutsunderlag och kontinuerlig uppföljning ger tydligare riktlinjer och utgör något att ”hålla i handen” istället för att vandra i blindo. Det kan vara befriande att få objektiv kritik, tydliga beskrivningar av ansvarsfördelning och empiriskt grundad rådgivning från en extern och oberoende aktör, vars syfte är att göra hela processen och slutresultatet så bra som möjligt. Vägen till guldet hittas enklast tillsammans, med karta och kompass.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: