Skip to content

1 av 3: Emotioner

27 september, 2010

Det är mycket som ska stämma för att en reklamkampanj ska bli framgångsrik. Det måste kännas rätt i magen – men vad består magkänslor av? För den här bloggens ändamål kan man nämna tre komponenter: emotioner, behov och motiv. Först ut är emotioner! Vid det här laget instämmer säkert de allra flesta i att det ligger någonting i emotioners betydelse i marknadsföringen, trots allt. Frågan är bara vad det är som gör att det fungerar. Och vilka emotioner ska man satsa på?

Det har konstaterats många gånger förut: känslorna definierar våra behov, medan förnuftet ger oss metoder att tillgodose dem.  Men hur ska man veta vilka emotioner som är bäst lämpade att stoppas in i en reklamkampanj? Det mest praktiska sättet att förhålla sig till emotioner är att placera dem i ett tvådimensionellt diagram, som Magnus Söderlund vid Handelshögskolan i Stockholm har gjort till något av en modern klassiker. Det är intressant att se hur spridningen tenderar att bli när man inte endast beaktar den positiva-negativa skalan, utan även lägger till graden av emotionernas intensitet. Den så omtyckta kundnöjdheten är till exempel inte särskilt het på skalan, vilket kan förklara varför det ibland kan vara svårt att påvisa starka kausala effekter mellan kundnöjdhet som mått och exempelvis ökad försäljning som effekt. Att vara nöjd är nämligen inte alltid tillräckligt spännande för att påverka beteendet. För visst är ilska, glädje och förvåning mer anmärkningsvärda känslor än nöjdhet? Nöjdhet är… ok.

Det finns en uppsjö av olika emotioner att peta in i detta diagram. Hur ska man veta vilka som ger bäst effekt i reklamen? Reklambudskapen ges dels av den långsiktiga riktning man har beslutat om för sitt varumärke, dels av de mer kortsiktiga målen för den specifika kampanjen. Ett bra sätt att säkerställa att man skapar rätt emotioner är att tracka sitt varumärke och förtesta kampanjkoncept. Då kan man med ganska god precision sätta fingret på just de associationer som har bäst passform till ens varumärke och ger de önskade kampanjeffekterna. Sedan väljer man ut den eller de associationer som ger emotioner högt upp till höger i diagrammet. För bakom varje association finns en uppsättning av emotioner och varje emotion står i relation till ett antal behov. Så glöm inte bort emotionerna – de gör dig behövd.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: