Skip to content

2 av 3: Behov

28 september, 2010

Syns man inte, så finns man inte heller. Väcker man inga emotioner, så spelar man ingen roll. Spelar man ingen roll, så kan man vara ganska säker på att man inte upplevs uppfylla ett behov. Hur ska man kunna sälja sina lösningar, ifall man inte kan förklara problemet? Detta inlägg handlar om behov.

Vad är det som gör emotioner så viktiga i reklamkampanjer? Våra emotioner kan betraktas som ytliga spår av vad Steven Reiss pekar ut som våra basbehov. Han har identifierat 16 stycken, som alla har sitt ursprung i människans flockmässiga ursprung:

Dra dig till minnes några framgångsrika reklamkampanjer du gillar. När man skakar fram de gemensamma nämnarna för de emotioner och behov dessa kampanjer innehåller, hamnar man alltid i något av ovanstående basbehov. Det tycks med andra ord vara ett framgångsrecept att locka vår innersta natur med tillfredsställelse av våra mest grundläggande drivkrafter. Alla har de ju egentligen med överlevnad att göra och vad är väl ett starkare incitament än det?

Men hur uppenbar kan man egentligen vara? Det känns inte helt snyggt att  helt sonika dra av en: ”Köp av oss så blir du oberoende och får högre status!”. Turligt nog behöver man inte vara så grovhuggen – vi människor är fantastiskt bra på att läsa mellan raderna, genom de tre nivåer som varje budskap kan delas upp i – vad, hur och varför. Vad och hur är ens faktiska erbjudande, medan varför innehåller lösningarna till våra basbehov. Så för de reklamskapare som gärna röner uppskattning för sitt arbete kan det vara en god idé att  blicka tillbaka till vårt ursprung för att finna de krafter som driver oss framåt.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: