Skip to content

3 av 3: Motiv

29 september, 2010

Precis som den gamla Kaizen-filosofin om ständig produktförbättring genom att konstant fråga ”varför?”, kan man göra likadant med sin marknadskommunikation.

Simon Sinek är en av många eftertraktade talare, som undersöker mekanismerna bakom inspiration och engagemang, samt vad det är som göra att vissa lyckas bättre än andra. Hans mycket enkla visualisering av marknadsföringens tre nivåer, The Golden Circle, består av frågorna vad, hur och varför i en fin lökmodell.

I ett TED Talk berättar han bland annat om hur olika företag med likartade produkter lyckas olika bra beroende på vad det är som driver dem. Han tar bland annat Apple som exempel. Ifall Apple hade  marknadsfört sina datorer som alla andra tillverkare hade de sagt: ”Vi tillverkar jättebra datorer. De är snygga, enkla och användarvänliga. Vill du köpa en?”. Du tänker: ”nja”. Men Apple gör inte som alla andra. Istället säger vänder Apple på ordningen och berättar inifrån och ut: ”Vi tror på att tänka i nya banor och utmana status quo. Vi gör detta genom att skapa snygga, enkla och användarvänliga produkter. Nu råkar vi tillverka datorer. Om du tänker som vi, har vi den perfekta lösningen för dig.”.

Jag är övertygad om att det är genom att veta varför de existerar som bolag, som datortillverkaren Apple kan tillverka telefoner och musikspelare under samma varumärke utan att det känns underligt. Alla produkterna är ju på sina sätt svar på samma fråga: varför. Simon Sineks slutsats är att folk inte köper det du gör, utan varför du gör det. Som han avslutar sitt föredrag: Martin Luther King sade ”I have a dream…”, inte ”I have a plan…”.

Om folk köper det man tror på, bör det rimligen vara en fördel om man tror på någonting som är gemensamt med sin målgrupp. Hur står det till med det egentligen? Steven Reiss basbehov är en utomordentligt bra lista på saker som angår oss alla. Om Apple tillgodoser behoven av status, ordning och nyfikenhet, vilka basbehov uppfyller du? Och framför allt: varför?

Annonser

From → Allmänt

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Förstås! « Kampanjeffektivitet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: