Skip to content

Ärligt är härligt!

8 oktober, 2010

När den stora tillgången är humankapital och know-how är det ganska enkelt att bredda sitt utbud – allt som krävs är en dator och en telefon. Denna flexibilitet gör att gränserna mellan branscher blir otydliga, vilket gör det extra viktigt att ta sig en funderare kring vilken aktör som är den bäst lämpade för varje specifik tjänst.

 

You can't handle the truth!

"You can't handle the truth!" - eller?

 

Vilken marknadsaktör är egentligen bäst lämpad att utföra mätningar och analyser? Allt fler har förstått vikten av att följa upp och med dem kommer alla de företag som ser en möjlighet att göra affärer på detta. Mediebyråerna mäter mycket och gärna, men man får huvudsakligen de gamla vanliga mediamåtten: OTS, räckvidd, frekvens osv. Dessa säger dock väldigt lite om exempelvis den emotionella responsen, förändrat beteende eller attityd – aspekter som har en högre förklaringsgrad för vad som gör en reklamkampanj framgångsrik. Det stora problemet på sikt är dock inte vad man mäter eller ens hur – sådant kan man förändra med kort varsel. En besvärligare fråga att besvara är hur det blir med objektiviteten när exempelvis en mediabyrå ska utvärdera sitt eget arbete.

Det finns en ganska självklar anledning till varför den som ska döma en landskamp inte kommer från något av de spelande länderna. På samma sätt känns det naturligt med en extern revisor när det är dags för bokslut. Givet att marknadsföring ofta utgör en så pass stor enskild del av budgeten hos många större bolag, borde det vara rimligt att man håller isär intressena även där. Det finns alltså en poäng i att anlita en extern byrå i samband med utvärderingar av kampanjeffektivitet.

Jag efterlyser en tydligare fokus på att betrakta kommunikationsarbetet som en uppsättning av kreativa och administrativa processer, där det finns en ansvarig för varje delmoment. Någon som äger problemet och driver skapandeprocessen framåt och därigenom även både kan berömmas och ifrågasättas för specifika bedrifter och brister. Denna tydliga ansvarsindelning grumlas ifall den som granskar och den som granskas är densamma.

Vi kan väl vara överens om att det finns ett värde i att mäta över huvud taget. Sedan gäller det att mäta rätt saker på rätt sätt och dessutom göra det på ett objektivt sätt. Ta dessa tre insikter och förmedla produkten av dem klart och tydligt på ett användbart sätt. Då får du någonting som är på riktigt. Klarspråk är aldrig fel.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: