Skip to content

Äpplet faller

19 oktober, 2010

När äpplet faller sker det på en sekund, men för den som har betraktat trädet dagligen från sitt köksfönster har det redan från första bladknoppen inte varit någon brist på signaler om vad som komma skulle.

Den som slår upp Apples balansräkning lär snart inse hur ofattbart stor inverkan varumärket har på dess aktiekurs. Granskar man enbart siffrorna kan det verka som att Apples varumärke kommer fortsätta växa i all framtid och att deras immaterialrättsliga tillgångar kommer vara för evigt. Då har man förstås inte ställt sig själv frågan: ”Hur mäter de sitt varumärke?”. Varumärkesbyråernas gissel och existensberättigande. Det är dags att ta sig en titt, inte på var varumärket befinner sig idag, utan på de små signaler som antyder vartåt det barkar på lite sikt.

Apples fantastiska saga om aktören som var först på plats, blev nermejad av den onda kusinen och sedan återupprättade sin heder genom att vara bäst på alla fronter är beundransvärd. Men någonting hände där, någonstans mellan iPhone och iPad. Apples aktiekurs fortsatte att rusa i höjden och passerade Microsofts. Mannen som, till Apples halvhjärtade förtret, läckte de första bilderna på iPhone4 fick sitt hem stormat av beväpnade G-men. iPad förlöjligas som världens största mobiltelefon som man inte kan ringa med. Designmissar och tveksamma materialval, samt betänkligheter kring hur och var vissa komponenter tillverkas började dyka upp bland teknik- och CSR-bloggarna. Till och med Steve Jobs började framstå allt mindre som den hängivna nördledaren och desto mer som en Machiavellisk härskare.

Notera det förtjusande kroppsspråk, med vilket Adam skyller ifrån sig på sin fru.

Vi ser ständigt dessa små signaler, som i vissa fall går att snappa upp på spårvagnen och i andra fall är en viskning i vinden. Som att designmanéret börjar bli dammigt, många talar sig varma för open-source och upplever Apple som arrogant och dumgirigt, andra väntar med spänning på Windows 7 mest för att de längtar efter en frälsare som kan möta Apple i duell… Vilken av jättarna är egentligen dagens onda företag?

Apples varumärkesbubbla är kanske på väg att spricka – hemska tanke. Varumärket utgör en alldeles för stor del av balansräkningen, vilket gör intresset för ett långsiktigt aktieägande lite ljummet. Jag tror att det beror på att de emotionella värdena börjar halka efter. Gemene man stängs ute och det bildas en främmande elit. Frånvaron av open-sourcing i produktutvecklingen gör dessutom så att Apple går miste om möjligheter till innovationssynergier. Apple verkar nästan ha glömt bort varför deras produkter fick ett sådant uppsving och har i stället börjat fokusera för mycket på vad produkterna består av. Med ett sådant mindset är det nästan oundvikligt att börja skydda och hemlighålla det man har istället för att stolt visa upp det. Genom att blockera vad folk köper, kväver man även anledningen till varför de köper. Meningen med att köpa en Apple-produkt börjar kännas obskyr.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: