Skip to content

Ökad köpfrekvens med paddan

11 november, 2010

När vi ändå talar om effektivitet, måste jag framhålla att Shopatron är duktiga på att följa upp och analysera utan att det blir informationsöverflöd. iPad är bevisligen det medium som effektivast lockar till näthandel.

Shopatron är störst inom global e-handel med konsumentvaror och har mätt beteendeeffekterna av att använda olika medier när folk besöker e-handelssidor. Det är ingen överraskning att datorns format gör det enkelt att näthandla. Att istället använda mobilen ger dock en kass conversion rate på endast 0,37%. Inte helt otippat med tanke på hur segt det är att bläddra runt i nätbutiker på en 3,5-tumsskärm. Det centrala fyndet i Shopatrons studie är dock att iPad ger en riktigt bra conversion rate på 2,04%.

Ja, iPaden är på många sätt en onaturligt stor iPhone, men när det gäller e-handel verkar det större formatet vara en fördel (för nätbutikerna åtminstone), eftersom själva shoppingupplevelsen tangerar eller överträffar den hos en dator. Det råder delade meningar om huruvida iPaden kommer bli vanlig i jobb- och utbildningssammanhang, men den har åtminstone bevisat sig som en perfekt plattform för underhållning och konsumtion. En insikt som ställer krav på att nätbutiker utformas för att passa iPad och ett i allt större utsträckning mobilt användande.

 

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: