Skip to content

Talande produkter

16 november, 2010

Det är sedan gammalt. Utan en bra produkt är det bara en tidsfråga innan man kan packa ihop och lägga ner oavsett hur häftig reklam man gör eller hur fiffiga tillbehör man erbjuder.

Jag brukar ju gärna tala om kommunikation av alla dess slag. För det mesta handlar det om hur man kommunicerar ett budskap eller ett objekt. Här kommer en liten påminnelse om att själva urkällan till framgång är just själva produkten.

Andrew McAfee prickar helt rätt när han dyker ner i den gamla frågan huruvida konsumenter föredrar valmöjligheter och självständighet eller vice versa. Jag nämnde tidigare min förtjusning inför det halvfärdiga Windows Mobile 7. Med stöd av Andrew vill jag lite kort passa på att utveckla två starka argument för varför jag tror på detta operativsystem.

Valmöjligheter: Jag tjatar ibland om att det ena och det andra inte är open-source osv. Härmed bedyrar jag alltså att möjligheten att kunna välja och vraka fritt bland all världens appar och mojänger inte är ett självändamål. Tvärtom upplever många, däribland jag själv, att det paradoxalt nog kan vara befriande med lite ramar. Den bedövande oändligheten är ingenting man vill behöva ta ställning till så fort man plockar fram mobilen.

”Choice can be confusing, paralyzing, and worse than unsatisfying — it can be dissatisfying.”

Självständighet: Precis som att en välsmord distributionskanal eller arbetsprocess bygger på rutiner, gäller detsamma för hur människor använder sin teknologi. Ibland är det bara jobbigt att kunna välja mellan 10 likvärdiga vägar från startmenyn till telefonboken.

”While I like the tools of Enterprise 2.0, I also like many enterprise applications that take autonomy away from their users, slotting them into pre-defined roles within standardized business processes.”

När jag testade en Windows 7-telefon för första gången slog det mig att användare kommer stå inför en (inledningsvis) brist på applikationer och förutbestämda strukturer, som t.ex. att allting ligger sorterat i hubbar. Jag älskade det. Synd bara att den inte på långa vägar är kompatibel med min MacBook…

Bortsett från Applefientligheten uppskattar jag verkligen att Windowsmobilerna erbjuder en självklar enkelhet som jag har saknat i många andra prylar. När man tänker efter är det ganska bekvämt att leverera ett vitt ark och be användarna fylla det själv som de själva vill. Det svåra är att testa sig fram till det bästa sättet och säga ”gör såhär!”. Microsoft har verkligen tagit sig tid till att försöka skapa en fantastisk, talande produkt. Tiden får utvisa ifall de valde rätt väg.

From → Allmänt

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. PS. | Kampanjeffektivitet.

Kommentera

