Skip to content

Förstås!

7 december, 2010

Nu proklameras vinnaren av årets bragdguld. Det slog oss på kontoret att det väl ändå är viss skillnad mellan en stor bedrift och en bragd – men vad? På samma sätt ligger det till med fenomenet insikter. Är en insikt bara en snyggt sammanfattad observation, eller kanske en ovanligt skarp analys? Begreppet missbrukas och misshandlas dagligen, så framöver kommer det uppstå lite sporadiska, hopsamlade insikts-basics här på Kampanjeffektivitet (komplettera gärna!).

Här kommer det först och främst snackas konsumentinsikter – FYI. Den uppenbara första frågan får väl helt sonika bli: Varför insikter? Det enklaste möjliga svaret är att insikter hjälper företag att identifiera och befästa differentierade positioner. Med skarpa insikter ligger man steget före – har man verkligen gjort bra ifrån sig kan man ta reda på vad kunderna vill ha redan innan de själva vet det. Det handlar alltså inte om att skapa ett behov – det handlar om att vara först med att identifiera det. I praktiken förvillande likt. Alltså, Insikter möjliggör sann differentiering, som kan betraktas som realiserad innovation, vilket skapar konkreta resultat.

Så till den första riktiga huvudfrågan: Vad är en insikt?

En insikt är:

induktiv. I sin ensliga kammare kan man skapa pricksäkra teorier, men för att klassa sin skapelse som en insikt, måste den bygga på verkliga observationer. För att på allvar bli duktig på att snoka fram insikter måste man utgå från det man studerar. I det här fallet måste man betrakta världen ur konsumentens perspektiv, vilket kanske kan låta en smula självklart men inte desto mindre sant. Det handlar alltså om upptäcktsfärd och utforskning.

intuitiv och pricksäker. Den är ett nytt synsätt som omedelbart verkar bekant. Du känner igen den på nolltid när den slår dig i ansikten och du imponerat med harmset tänker: ”Förstås! Att jag inte har tänkt på det tidigare.” Därför är insikten en ömsesidig förståelse – en delad mening. Ifall omvärlden inte håller med, är den inte sann. Släng och börja om.

en nyupptäckt och fundamental mänsklig sanning. Genom att samla in data från verkligheten och paketera den till små insiktsklappar, kan man göra pricksäkra prognoser. Ju vassare insikter, desto bättre prognoser och längre horisont. På det viset är insikter lite som strålkastare. Med sin framåtblickande natur, lyser de upp vägen framför dig. Du får bättre sikt och kan därför navigera bättre, fatta snabba beslut i god tid och färdas fortare.

– mer än en observation – den är en förklaring. Alltså något som inte enbart beaktar vad, utan även hur och varför. När Titanic rände sitt stolta skrov rätt in i ett isberg, förelåg där kanske en brist på insikt. Toppen av isberget utger observationen. Själva förklaringen till olyckan befann sig dock under ytan och hade kunnat förutses ifall isbergets fallenhet för att vara sjukt stort hade beaktats. Kanske är detta rätt läge att poängtera att insikter skapas av kreativt mod, men också av ödmjukhet – någonting som garanterat fattades på bryggan den 15 april 1912.

specifik. En insikt är inte särskilt generell – jag antar att det ligger lite i sakens natur eftersom insikten induceras fram. Insikten måste adressera ett specifikt problemområde för att göra skäl för epitetet.

relevant. Det går att ta fram små pseudoinsikter om det mesta, men man måste komma upp i en viss relevans för att en insikt ska vara intressant, kunna delas av många och leva vidare.

avgörande. Som en förlängning av insiktens relevans, krävs det att en livskraftig insikt är avgörande. Om man känner att det ”gör varken till eller från” ifall man väljer att tillämpa den nya insikten, är det nog inte en insikt man har framför sig, eftersom insikter tenderar att förändra grundförutsättningarna för hur man tänker.

möjlig att agera på. Din nya fina insikt möjliggör tillväxt genom att den visar nya, bättre vägar. Strålkastaridén igen, alltså. För att vara användbar, måste insikten förstås också vara hyfsat rätt i tiden. När Henry Ford (väl?) sade att: ”Hade jag frågat folk vad de önskade, hade de svarat ‘en snabbare häst'”, var det sjukt innovation och insiktsfullt och allt det där. Idag vore det bara konstigt – ja rentav fel.

inte research. Men insikter bygger ofta på sådan.

Här är ett bra exemplar ur en uppsjö av listor över insiktskriterier:

– Är det nytt?

– Är det tillräckligt enkelt?

– Kommer folk att fatta?

– Finns det bevis för insikten?

– Kommer det att leda till förändring?

Långt inlägg… och mer om insikter lär det bli. Nästa gång om hur man skaffar dem. Och så kanske någonting om vad man gör med dem när man väl har dem i håven. Fundera till exempel vad man kan göra med denna finurliga lilla insikt.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: