Skip to content

Var bor insikterna?

13 december, 2010

Med insikter är det som med så mycket annat gott i livet. Det är mycket snack om dem, man känner igen dem direkt när man ser dem, men hur skaffar man dem?

I de flesta fall har man, med eller utan avsikt, sökt och utforskat området där den upptäcks. När insikten drabbade Newton i form av ett fallande äpple, eller blommade fram som en madeleinekaka i Prousts fikasugna gap, ja då måste man förstås även beakta att själva insikterna förvisso kom plötsligt, men också att de båda redan gick och grubblade i rätt banor. Vilka är då de gemensamma ingredienserna, som verkar fungera bra när man agnar för insiktsjakt?

För den som inte gillar lång inlägg kommer här en executive summary: Insikter uppstår när man ser mekanismer och sammanhang, samt associerar skilda företeelser, som tillsammans löser ett problem på ett nytt sätt. För att hitta dem måste man se sig omkring – ju större område att ösa kunskap ur, desto fylligare insikter.

Först och främst måste vi tala perspektiv. Det går till exempel inte att skapa konsumentinsikter genom att ta fram produktinsikter. Insikter måste vara sprungna ur samma habitus som det man studerar – i vanliga fall alltså ur konsumentens synvinkel. Inget nytt under solen egentligen, mest bara en påminnelse. För att skapa liv och äkthet i sitt varumärke, måste man hitta de magiska ”aha” i konsumenternas vardag. Detta är endast möjligt genom att själv ta del av allt som finns ute i världen. Man kan bara resonera sig fram till slutsatser om världens beskaffenhet till en viss gräns – resten måste upplevas. Dessutom missar man ju hela poängen med idémässig korsbefruktning om man inte kastar av sig labbrocken emellanåt och faktiskt upplever den verklighet man försöker beskriva. Alltså: Gå ut i världen och samla intryck!

Med rätt glasögon på, kan man säga att insiktsgenerering bygger på några få kriterier:

Förnuft och fakta på fötterna. Jag tror att jag har nämnt det tidigare, men det finns en hel del skillnader mellan research och insikt. Dock är gedigen research en grundförutsättning för att insikter ska uppstå. Utan sanna observationer från verkligheten kan man inte dra några insiktsfulla slutsatser kring orsakssamband. Att IKEA:s stora, kurviga vas ”Vasen” säljer som smör i USA var ett mysterium tills man undersökte marknaden grundligt och insåg att de används som ölglas.

Intuition. Att klura ut vad man ska leta efter kräver ett visst mått av intuitiv förståelse för hur människor är funtade. Det handlar mycket om att kunna förutse effekter av olika handlingsalternativ i flera steg.

Psykologiska observationer. Det räcker inte att konstatera att någonting händer av en orsak. Man måste även ta reda på varför, eftersom det inte enbart är den fysiska händelsen som tryggar beteenden. Det handlar desto mer om vilka känslor som väcks av dem – och dessa kan variera.

Kreativitet. Att knyta ihop sina samlade fakta och intryck till en ogrumlad insikt innebär att man måste dra samman sådant man har samlat på sig från de mest skilda håll på ett kreativt sätt. En förutsättning för att kunna syntetisera sina tankar på ett kreativt sätt, är förstås också att man har ett öppet sinne och inte fastnar i trygga tankebanor.

Det bästa tipset är alltså: Utvärdera dina gamla vardagsrutiner och fundera på ifall de är nödvändiga. Annars – kasta bort dem och gör någonting nytt som ligger lite utanför trygghetszonen.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: