Skip to content

Insiktskarta

20 december, 2010

På klassiskt konsultmanér satte jag ihop en liten bild av en process, som beskriver olika övergripande metoder för att ta fram insiktsunderlag, samt vad mer som ska ner i grytan för att insikten ska uppstå och bli både god och nyttig.

Kom ihåg att insikter inte är research, men alltid måste bygga på sådan. Det går inte att tänka att ”jag är bra på att gissa mig fram till sluga insikter, därför behöver jag inte fråga marknaden”. Research är alltså inte bortkastade pengar, så länge man använder den till att berätta någonting man inte vet! Research ska alltså vara ny och dessutom relevant för att den ska gå att förstå i sitt sammanhang.

Siffror allena inspirerar sällan till nya tankebanor. Det krävs även ett visst mått av kreativitet och intuitiv förståelse för hur folk fungerar. Man måste känna konsumenterna och förstå hur de ser på livet. Hur betraktar de sig själv? Hur betraktar de livet? Vilka är de bästa sätten att föra produkterna till dessa konsumenter?

Hur som helst, bilden nedan börjar med en fyrfältare där man kan trycka in olika former av research och vilka metoder som bäst beskriver de explicita respektive de latenta behoven. Därefter stoppar jag in kreativitet och intuition som katalysatorer till skapandet av insikter. Sedan ska det ju till ett mått relevans, så att kundinsikten får ett värde. Då kan man börja tala om att insikten har skapat en ny koppling mellan varumärket och kunden.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: