Skip to content

Varför insikter?

20 december, 2010

Ja, vad är det egentligen som gör insikter så mycket vassare än vanliga, bra analyser?

Det tål att upprepas: insikter skapas ur konsumentens perspektiv. Sådant placerar en alltid i framkant på marknaden. Att arbeta med insikter förflyttar automatiskt fokus från produktfokus till konsumentfokus. Alltså:

Konsumentmotivation, inte produktattribut

Konsumentens efterfrågan, inte produkt-pushande

Konsumentinsiktsfokus, inte produktförbättringsfokus

Psykografi och segmentanalys, inte marknadsandelar, tillväxt och försäljning (de följer av goda insikter)

 

Eftersom insikter brukar drabba en som en ”aha!”-, eller ”heureka!”-känsla, kan man trycka in nyttan med insikter i ett litet venndiagram. Såhär:

Heurekaögonblicken bygger på förmågan att betrakta saker på nya sätt och att syntetisera till synes åtskilda aspekter. Den sanna grundförståelsen bygger på förmågan att identifiera innebörden/meningen i någonting och att dessutom hitta rätt timing. Som vanligt händer det någonting där i unionen. I det här fallet skapar kombinationen av ett heurekaögonblick och sann grundförståelse en unik (affärs-)lösning.

Ju bättre man är på att hitta dessa unika lösningar, desto mer varaktiga blir de, eftersom insikter har en stark koppling till trender. Insikter kan alltså användas för att snabbt identifiera trender i ett tidigt stadium, genom att testa dem mot verkliga händelser. Man får då den välbekanta, enkla lilla formeln: events+insights=trend. Trender är ju föga mer än återkommande kausalitetsmönster. Att gå till botten med ett fenomen och hitta insikten, gör det möjligt att föreslå åtgärder som framkallar en viss trend eller händelse igen. Med gedigna insikter kan man alltså i viss mån föregå marknaden.

Annonser

From → Allmänt

One Comment

Trackbacks & Pingbacks

  1. Intuition « Kampanjeffektivitet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: