Skip to content

Lojal?

7 februari, 2011

Reklam syftar till att öka försäljningen. Erinran, kännedom, budskapsförståelse, ditt och datt är bara steg (om än viktiga sådana) på vägen. Ett annat vanligt förekommande ord är lojalitet. Lojala kunder är lönsamma kunder, heter det. Så det är ju ganska enkelt att se kopplingen mellan lojalitet och försäljning.

Det är billigare att behålla en kund än att skaffa en ny, brukar man säga. Det är jag benägen att skriva under på. För att skaffa nya kunder måste man ju prata med marknaden och det kostar. Lojalitet är bra, helt enkelt.

Många utgår ifrån att det fina i kråksången är att en lojal kund helt enkelt köper mycket och ofta. Gott så, men där går många företag i en klassisk fälla. Tänker man ett steg längre kan man ju ställa sig själv frågan: varför skinna sina mest lojala kunder på pengar ifall man vill behålla dem? Som en usel kompis som sitter i din soffa, dricker ditt vin och lånar pengar av dig utan att någonsin ge någonting tillbaka. Det är bara en tidsfråga. Efter ett tag lackar du ur.

Jag bränner till exempel iväg mer pengar än jag vågar tillstå på Apple-produkter, tv- och bredband, i mataffären… och alla har de en sak gemensamt: ju mer jag köper, desto dyrare blir det. Inte en symbolisk kompisrabatt så långt ögat kan nå. Inte undra på att jag sitter här och surar. Därför är jag aldrig särskilt positiv när (ifall) jag pratar om dessa företag. Dessa företags uppfattade värde av mig som återkommande kund är inte större än de specifika transaktioner jag genomför. Ändå är jag i statistiken en ”lojal kund”, helt enkelt eftersom jag är återkommande.

Jämför med ditt favorithak, där de alltid bjuder på en skål nötter, ett glas vin och gratis kaffe. Du blir glad, tar med dina vänner och pratar om det och så vips! så har de tio nya kunder till priset av en. Fortfarande en lojal kund i statistiken, men värd så otroligt mycket mer.

Inget nytt under solen egentligen. Ge, så får du tillbaka.

From → Allmänt

2 kommentarer
  1. Erik Jonsson permalink

    I agree!!
    Undersökningar visar att servitriser som ”ger” en chokladbit i slutet av ett restaurangbesök får mer dricks kunder som värderar hela restaurangbesöket bättre.

    Det finns många saker företag kan ge. Information är ett exempel. Uppmuntran ett annat. Det är alltså inte bara ekonomiska fördelar som räknas…

    Tack för bra blogg!!

    • Ja, hur kul det än är att vara mayor på Foursquare, är det lätt att man tröttnar ifall man inte belönas för sin lojalitet…

Kommentera

