Skip to content

Vem är det som kör?

22 februari, 2011

Diskussionerna kring insikter går vidare i ett rasande tempo på kontoret. Vid det här laget är alla rörande överens om vad en insikt är för någonting, vad som krävs för att den ska uppstå och varför den är bra. Men vem ser till att omsätta insikten i praktiken?

Igår morse deltog jag i ett webinar med Esomar. Ämnet var insikter och det som togs upp var knappast någonting nytt för dig som emellanåt tittar förbi denna blogg. Desto mer intressant var frågestunden, som i vanlig ordning var alldeles för kort. Jag lyfte frågan kring vem som äger problemet med att motivera ledningsgrupper till att prioritera konsumentinsikter, samt framför allt bidra till att de kommer till användning i verksamheten. Inget svar.

Jag upplever att en stor del av problemet beror på det gamla: ”Det där är inte mitt jobb. Ta det med market research…”. För på market research tenderar mycket insiktsbemängd information bli fast. Det är synd, eftersom goda konsumentinsikter är av strategisk betydelse. Make or break, så att säga. Ändå har ledningsgruppen sällan någon som helst aning om dess existens. Därför är det heller inte så konstigt att ingen gör någonting av insikterna när de väl har genererats.

Snart är vi klara med att packa ihop våra bästa verktyg till ett hjälpmedel för dig, som vill hitta skarpa insikter och dessutom se till så att de omsätts med lite stringens. Som en sorts lots. Eller en spårhund. Och en sträng lärare kanske. Skönt.

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: