Skip to content

Öst i Väst

16 mars, 2011

Det är nu länge sedan varenda kändis gav sig in i djungeln av tro och spiritualism för att dyka upp i andra änden som fullfjädrade buddhister, hinduer och annat. Några gjorde det i sökandet efter en djupare mening, andra mest för att Madonna gjorde det. Hur som helst har stunden kanske kommit för västerländska varumärkesstrategier…

Någonstans mitt i jobbet med stora leveranser på kontoret och utvecklandet av vår nya hemsida (lanseringen lär märkas av här – inte minst genom att bloggen äntligen kommer att flytta ihop med resten av våra nåttentakler) vill jag bara passa på att tipsa om en Admap-artikel, som jag har tänkt skriva någonting om sedan december, men aldrig riktigt hittat läget. Så istället för att sitta och vänta på gudomlig inspiration och det perfekta tillfället, slänger jag helt sonika upp kärnan i artikeln här, rätt och slätt.

Det är alltså chakra och österländska livsåskådningar som är ämnet. Denna gång i samband med hur man utvärderar och lägger upp strategier för sitt varumärke. En del av det kan säkert förpassas som irrelevant efter att ha krocktestat konceptet grundligt, men mycket är ändå vettigt. För jag menar, precis som denna blogg poängterar, pratar marknadsförare ofta över huvudena på målgruppen istället för att träffa rakt i hjärtat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som du ser, är det ett klassiskt, holistiskt perspektiv som är riktat inåt – mot det egna varumärket – snarare än utåt, som vi är vana vid i varumärkessammanhang. Med dessa nivåer av ”varumärkeschakra” kanske man kan hitta tillbaka till vad ett varumärke egentligen borde ägna sig åt, dvs. vårda sina relationer, knyta an genom likheter och utveckla sig själv.

Mythili Chandrasekar på JWT India ställer den retoriska frågan hur detta kan appliceras på exempelvis en varumärkesundersökning. Ett sätt är att fråga sig själv: vilket är mitt varumärkes mest framträdande chakra? Driver det viljan att leva? Ger det energi? Erbjuder det stabilitet? Är det ett varumärke för njutning? Eller spelar det mer på maktaspekter såsom mod, självkänsla eller ledarskap? Svaret kommer att placera ditt varumärke på en mental karta över marknaden och visa vilka styrkor, svagheter och trender som finns.

Testa själv!

Annonser

From → Allmänt

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: